HomeBlogGhiduri

Cum alegi sistemul de automatizare pentru porti batante

Daca doriti sa realizati o automatizare la un sistem de porti batante, aveti nevoie de un minim de cunostinte despre aceste sisteme, dupa care puteti realiza chiar dumneavoastra aceasta sarcina.

Un sistem de automatizare pentru porti batante se compune din:

  • unul sau doua motoare. Numarul lor depinde de cate panouri mobile articulate in balamale are poarta dumneavoastra, este necesar cate un motor pentru fiecare panou mobil. Motoarele pot fi: liniare, rotative montate pe stalp, sau ingropate sub balamale. Un motor liniar se compune dintr-un motor electric, un reductor cu roti dintate si un mecanism cu piulita si surub care executa miscarea liniara. Acesta este montat prin intermediul a doua articulatii intre stalpul portii si panoul mobil. El exercita forte axiale in lungul sau. Deoarece este montat excentric fata de balamale, va actiona cu un moment de rotatie asupra portii fata de axa balamalelor, determinand inchiderea sau deschiderea acesteia. Un motor rotativ se compune dintr-un motor electric si un reductor cu roti dintate. Acesta se monteaza solidar cu stalpul portii, panoul mobil fiind actionat prin intermediul a doua tije articulate. Una se roteste solidar cu axul condus al reductorului si este articulata cu cea de-a doua care este prinsa la celalalt capat printr-o articulatie de panoul portii. Prin intermediul acestei articulatii (de pe panou), la rotirea primei tije aplica forte pe poarta care determina rotatia acesteia. Un motor rotativ ingropat sub balamale se compune dintr-un motor electric, un reductor cu roti dintate, axul condus al reductorului iesind din carcasa ansamblului. Se monteaza sub nivelul drumului de acces prin poarta intr-o incinta construita de regula din beton cu posibilitate de drenare a apei, axul reductorului iesind din caseta coaxial cu balamalele. Axul se prinde rigid de panoul mobil pe care il antreneaza in miscare de rotatie. Motoarele sunt prevazute cu un buton cu cheie pentru deblocare mecanica in cazul in care se intrerupe alimentarea cu energie electrica sau la defectiuni;
  • o unitate centrala montata intr-un cofret electric etans si care contine o placa electronica cu microprocesor care preia semnalele de la dispozitivele de comanda si protectie (butoane comanda, telecomenzi, bariere in infrarosu), alimenteaza motoarele si lampile de semnalizare. Alimentarea se face de la reteaua casei (220V). Unele centrale au acumulatori care permit functionarea in lipsa tensiunii pe reteaua de alimentare un interval de timp;
  • bariera in infrarosu - este compusa dintr-un emitator si un receptor in infrarosu. Emitatorul emite in fascicul ingust in infrarosu, este montat pe unul dintre stalpi, cu fasciculul orientat spre cel de al doilea. Receptorul este montat pe al doilea stalp, in locul unde ajunge fasciculul de la emitator. Daca o masina sau alt obiect este uitat intre stalpii portii, el va intrerupe fasciculul infrarosu iar receptorul va da un semnal de oprire a inchiderii catre unitatea centrala. Daca actionarea primeste comanda de inchidere, nu o va executa, protejand masina dintre stalpi;
  • lampa de semnalizare – este o lampa de iluminat, in general de culoare galbena. Se monteaza intr-un loc la vedere, in general in varful stalpilor pentru a putea fi vazuta din exterior sau interior. Cand actionarea primeste o comanda, intai semnalizeaza intermitent cu lampa, apoi executa miscarea comandata (inchidere sau deschidere) pentru a preveni persoanele aflate langa poarta ca se pune in miscare. Pe parcursul miscarii portii lampa semnalizeaza intermitent;
  • butonul de comanda – are rolul sa dea comanda de deschidere, inchidere sau stop. Este un buton fara automentinere (ca cel de sonerie), poate fi actionat cu degetul sau prevazut cu intrare de cheie tip yala (pentru a fi comandat numai de persoane autorizate);
  • telecomanda – are rolul sa dea comanda de deschidere, inchidere sau stop prin intermediul undelor radio. Constructiv, este un breloc care poate fi atasat la cheile masinii si are unul sau mai multe butoane (pentru dispozitive diferite: poarta batanta, usi garaj etc.). Este alimentata dintr-o baterie incorporata in carcasa proprie. Fiecare telecomanda are pe fiecare canal (buton) un cod propriu, actionarea nu va lua comenzi de la alte telecomenzi decat cele inregistrate in memoria sa.

Alegerea modelului de automatizare pentru porti batante

Caracteristicile importante ale portii pentru alegerea corecta a componentelor unei instalatii de automatizare sunt:

  • dimensiunea unui panou al portii: trebuie sa alegeti motorul care poate actiona un panou cu suprafata panoului dumneavoastra;
  • greutatea unui panou: trebuie sa verificati in documentatia motorului ca poate actiona un panou cu greutatea panoului dumneavoastra; daca nu, alegeti unul mai puternic;
  • dimensiunea stalpilor: este importanta distanta de la balama la fata interioara a stalpului paralela cu panoul portii inchis. Daca distanta este mai mare decat 150mm se vor alege motoare liniare lungi sau rotative amplasate pe stalp sau ingropate.Daca distanta este mai mica decat 150 mm se pot alege motoare de orice tip;
  • numarul de cicluri inchidere - deschidere pe zi: daca avem pana la 10 deschideri pe zi putem alege o actionare de uz rezidential. Daca poarta are o utilizare mai intensa trebuie sa alegem un echipament industrial, conceput pentru uz mai intens.

Vezi toate sistemele de automatizare pentru porti batante

Ti se pare util acest ghid?

Alti utilizatori au citit si...